Hneď na začiatok upozorním, že v tomto článku nepíšem o štruktúre škôl v Anglicku, ale o osobnej skúsenosti s učebným procesom na základnej škole, ktorý ma príjemne prekvapil. Táto škola je jedna z najlepších v celom Anglicku. Verím, že systém, akým funguje nás dokáže inšpirovať a priniesť nápady ku zlepšeniu i na našich školách.
Jeden zošit, desiata a telocvik. To je všetko. Domáce úlohy iba v piatok. Po škole hodiny plávania alebo hrania na bicie. Viete si predstaviť takýto denný plán dieťaťa do 11 rokov? Ako aupair v Londýne som sa presvedčila, že rozdiely v učebných osnovách v Anglicku sú diametrálne odlišné od tých na Slovensku. A zistila som, prečo deti v Anglicku majú také vysoké sebavedomie. Pozor! Neznamená to, že každá jedna škola v Anglicku je rovnaká, posúvam len moje postrehy z vlastnej skúsenosti z katolíckej základnej školy v Londýne.
Na jednu triedu je možné mať okrem samotného učiteľa aj ďalšieho pomocného učiteľa. Ten síce nemá úplne učiteľské vzdelanie, ale pomôže zvládať väčšie množstvo študentov. V triede ich totiž môže byť maximálne 30. V prípade, že je v triede aj dieťa, ktoré potrebuje aj špeciálnu podporu, ako napr. dieťa s dyslexiou, autizmom, ADHD a pod., nachádza sa tu ešte ďalší pomocný učiteľ na toto dieťa.
Na Slovensku sa musia učitelia mnohých škôl, hlavne štátnych, striktne riadiť podľa učebných osnov. V Anglicku je to však o niečo voľnejšie. Existujú tu síce rámcové osnovy, učitelia si však sami môžu zvoliť čo a akým spôsobom budú vyučovať. Učiteľ tu môže využiť svoju kreativitu a učiť tak, ako mu to vyhovuje.
Spomínate si na tú hanbu, keď celá trieda vedela, že ste dostali 5 z písomky? Toto sa v Anglicku v tejto škole stať nemohlo. Tam totiž žiadne známkovanie nie je!!! Dokonca ani na vysvedčení. Namiesto toho majú slovné hodnotenie a to má tú výhodu, že popíše a napovie, v čom dieťaťu pomôcť a čo mu ide veľmi dobre, pričom sa dá pohrať s formou ľudského vyjadrenia.
Nevýhodou môže byť to, že rodičia nevedia podľa tohto hodnotenia vydedukovať, či je ich dieťa najlepšie, priemerné alebo podpriemerné. To zistia až na druhom stupni.
Taktiež zabudnite na verejné skúšanie pred tabuľou. Výsledky skúšok vo vyššom veku sú tajné a vie o nich len daný študent a učiteľ (a rodič).
Pamätáte si, ako ste si písali ťaháky pred písomkou a potom ste sa modlili, aby vás učiteľ nenachytal? Tak takéto niečo tu takmer vôbec neexistuje. Deti sú zvyknuté nepodvádzať a neodpisovať. Ak by tak totiž urobili, bola by to veľká hanba. Je však pravda, že tu ani nie je veľký dôvod podvádzať. Písomky sú totiž nahlásené dlhšiu dobu vopred, aby sa žiak dokázal pripraviť. Okrem toho sa ani písomky neznámkujú, len slovne popíšu, čo by mohli urobiť lepšie. Tak čo, brali by ste to?
Do tejto školy nebolo možné nosiť telefón a tak tomu je vo väčšine škôl v Anglicku. Dievčatá, o ktoré som sa starala, nemohli mobily do školy nosiť až od 16tich rokov a aj potom ich museli pred vyučovaním vhodiť do schránky a vyzdvihnúť si ich až na prestávke. Prísnejšie to bolo aj s doprovodom. Ten je tu povinný až do 11. roku dieťaťa, pričom rodič alebo iný dospelák musí dieťa priviesť a vyzdvihnúť zo školy, aj keď je škola hneď za rohom.
Deti sa učia už od útleho veku vystupovať pred verejnosťou. Pravidelne sa v škole uskutočňujú vystúpenia ich ratolestí pred všetkými rodičmi, príp. ich známymi. Na niekoľkých z nich som sa pozorne prizerala a musím povedať, že to zanechalo vo mne veľký dojem. Herecké vystúpenia, hudobné vystúpenia, talentové vystúpenia- to všetko deti pravidelne trénovali buď v škole alebo aj v rámci mimoškolského krúžku. Dokonca počas vianočných sviatkov chodili deti do ulíc a spievali vianočné koledy pred ľuďmi.
Na jednom z detských vystúpení, kde každé dieťa malo predviesť hru na jeden hudobný nástroj, začal hrať chlapec na flaute. Hral nádherne a vedľa mňa sedel jeho otec, ktorý bol z toho taký dojatý, že plakal. Po vystúpení som sa dozvedela, že pochádza z chudobnejšej rodiny a nemohli si dovoliť učiteľa. Chlapec sa naučil hrať na hudobnom nástroji úplne sám bez toho, aby vedel noty.
Keď som prvýkrát prišla do Anglicka, myslela som si, že deti v deviatich rokoch ovládajú pravopis bez problémov. Aké bolo moje prekvapenie, keď nevedeli, ako sa správne píše “beautiful”. Nechápala som. Ako to, že vedia geniálne rozprávať, ale nevedia to správne napísať? Nuž, riadia sa pravidlom “take it easy.” Učitelia na nich netlačia, aby vedeli už v siedmich rokoch perfektne gramatiku. Učia sa ju postupne, pomaly. Tak isto aj matematiku a iné predmety. Pre zasmiatie, prečítajte si, ako som vystrašila vďaka svojej výslovnosti v začiatkoch dievčatko, čo som opatrovala.
Jedno z dievčat, čo som opatrovala, je teraz jednou z najlepších v matematike a chodí na Cambridge a druhá chodí na právo.
Deti nosia v škole rovnaké školské uniformy- dievčatá sukne a chlapci nohavice. V neskoršom veku si môžu dievčatá vybrať, či chcú nosiť sukne alebo nohavice. To, či sú unniformy výhodou, rozhodnite sami. Každopádne, rodičom odpadá starosť o rozhodovanie sa, čo dieťaťu obliecť na dennej báze a a navyše si nezávidia a neporovnávajú sa.
V niektorých školách sú naozaj kreatívni. Podporujú rôznorodosť aktivít, nie len mentálne. Deti majú v škole aj psíka, ktorého chodia pravidelne venčiť alebo rybičky, ktorých akvárium musia pravidelne čistiť. Taktiež majú možnosť v rámci vyučovania tvoriť rôzne dekoračné alebo iné predmety. Chodia pravidelne do školskej záhradky, kde sa starajú o všetko potrebné. V rámci vyučovania sa nezabúda na hodiny spevu – deti spievajú spolu s učiteľom, ktorý ich vedie na klavíri alebo na gitare.
Na tejto škole mali v jednom ročníku dievčatá aj povinné plávanie. Okrem toho chodili raz do týždňa jazdiť na koňoch do Hyde Parku a to úplne zadarmo!!!
Jedným z dôležitých aspektov školy je, aby deti boli vzdelávané s rešpektom a pochvalou, aby z nich vyrástli sebavedomé a uvedomelé osobnosti, ktoré sa neboja prezentovať svoj názor. Cieľom školy je zabezpečiť, aby deti odchádzali zo školy nielen naplnené vedomosťami, ale aj psychicky silné a šťastné osobnosti. V tom tkvie tajomstvo školského vzdelávania. Podpora, radosť, vášeň, sebadôvera a pomoc tým, ktorí to potrebujú. Myslím si, že toto je cesta, ktorou je potrebné sa uberať i na Slovensku. Z našich detí potom vyrastú šťastné a silné osobnosti, ktoré sa neboja pýtať a vyjadriť svoj názor.
Celú strednú a vysokú školu som sa morila s angličtinou. Až 3 roky v Londýne ma naučili, ako na ňu s láskou a šlo to samo.
Vyberaj podľa úrovne, témy, MP3, gramatiky, cvičení a obrázkov, ktoré ťa budú baviť.
Ako som dievčatko vystrašila, že prichádza jej smrť a nie jej oco? Ako na správnu výslovnosť?
Ďakujem za prípravu na pohovor v angličtine. Vidno, že Vierka prešla tiež mnohými pohovormi v zahraničí od miestnych firiem až po Google a vedela tak poradiť prakticky k veci. Po týždni konverzácií som na pohovore nemal problém, pýtali sa presne to, čo sme trénovali. Asertívne, pozitívne, profi ale zároveň trochu žoviálne ľudsky. Odporúčam.
Peter M.
Vierka je spoľahlivá a trpezlivá. Pomohla mi hlavne konverzovať v angličtine. Je vidno, že žila v Londýne, jazykom i prístupom.
Pavol P.